Kunddriven produktutveckling

I sann Apple-anda vill allt fler bolag flytta ansvaret för produktutveckling och produktinnovation från tekniker/produktion till mer marknadsdrivna delar av organisationen. Det är ett klokt drag, då det (något förenklat) ingenjörsmässiga synsättet ofta är att ”kunden är dum i huvudet, om han inte förstår”.

Det är ganska lätt att se vilka bolag som gör den här transformeringen. Det teknikstinna, komplicerade ”grabbiga” synsättet uppskattas av allt färre i en tid när vi har allt mindre av just tid.

MEN har man en besserwisser-blogg finns det dock alltid ett MEN. För även om man i Steve Jobs-anda skall erbjuda kunderna lösningar på behov som kunderna inte vet att dom har, så måste man öppna kranarna för crowd sourcing feedback. Annars sitter man på marknadskammaren och uppfinner saker på samma sätt som gjorts i ingenjörskammaren.

Hela online-dialogen medger ofattbara möjligheter till kunddriven affärsutveckling. Men för att lyckas med det krävs att man öppnar informationskranarna in till produktutvecklingen.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *