“Du kan ju CRM”

I söndags ställde jag upp för en vän i nöd. Han arbetar för ett gigantiskt amerikanskt företag, som säljchef för ett knippe säljare.

Du kan ju det här med CRM Patrick..” Det är förvisso korrekt, men jag fick flashbacks från tiden då man fick frågor som ”Kan du hjälpa mig att installera en skrivare, du jobbar ju med daataa”.

Väl hemma hos honom visar det sig att hans frågor i allra högsta grad är relevanta. Företagets IT-stöd för säljprocessen stöds inte över huvudtaget hans behov. Hans önskemål var därför att skapa ett parallellt CRM system som underlättade hans vardag.

Jag tror att det här är väldigt symptomatiskt för relationen verksamhet/IT. SAAB-arbetarna hyllades för att dom tog med sig verktyg hemifrån eller smidde egna när det inte fanns. Det är vad kontorsfolket gör varje dag. Man skapar sina egna excel-snurror, små CRM i Outlook, nedladdade kampanjprogram etc.

Ju längre detta går, desto mer biter sig IT-avdelningen i foten. En söndertrasad teknisk infrastruktur och därmed en allt mer tekniskt silo-baserad affärsprocess.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *