De hetaste jobb-titlarna

I Computer Sweden presenteras vilka som kommer att bli de hetaste titlarna på arbetsmarknaden.

Mobilchef
Just nu tenderar vi att se mobilitet som en egen disciplin.  Och jag tror att författaren (Rebecka Guzmán) har helt rätt när hon skriver att det inte handlar om abonnemang och mobiler. Jag tror att det till stora delar handlar om två saker:

  • Hur gör vi det vi gör nu i en mobil miljö
  • Hur förändras sättet vi interagerar i en mobil miljö

Sociala medier expert
Det här är en minst sagt dubiös titel. Jag kan se framför mig de sökande till en sådan tjänst. ”Jag har alltid älskat Facebook”, ”Jag har 1000 följare på Twitter”.  Jag tror att den här rollen kommer att kräva människor som har en stor förståelse för EFM, Integritetsfrågor, sociologi etc. Inte ”Britta i receptionens dotter som gillar Facebook”.

Produktägare
Intressant! Ett tydligt bevis på maktförflyttningen från IT till verksamhet. Jiiiippie!

Data scientist (Bubblare)
Faktiskt inte hört den titeln tidigare, men jag skulle vilja bredda denna en smula. För dels har vi det som författaren kallar Data scientist, för att hantera Big data-frågan. Den kommer att explodera!!!

Men jag vet inte riktigt vad vi skall kalla den som tolkar och exekverar på datan. Det är inte bubblaren, det är en fet magnum Champagne!

Customer experience manager (Bubblare)
Skulle nästan säga att den står över allt annat 🙂

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

One thought on “De hetaste jobb-titlarna

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *