5 saker som utmärker en bra konsult

Satt på tåget och funderade lite på huruvida jag är en bra konsult eller inte. Förmodligen ligger det delvis ”in the eyes of the beholder” så jag kom inte fram till det entydiga svaret….. Men det finns några saker som jag ser som nyckelfaktorer i vad som avgör en bra konsult. Jag, precis som många andra, brister säkert i en eller flera av dessa. Men jag jobbar på dom!

1 Passion
Passion för det man håller på med tror jag är en a de viktigaste egenskaperna man kan ha. Som kund tror jag att det märks extremt tydligt om någon brinner för det han eller hon gör (kommer aldrig använda det vidriga ”hen”). Tvingas man ta ett ”tråkigt” uppdrag så tror jag att man skall försöka lägga sitt eget perspektiv på det. Alla mina uppdrag blir på det ena eller andra sättet ALLTID ett customer experience projekt.

2 Integritet
Visst kan konsultyrket, delvis jämföras med ett annat, något äldre yrke (det äldsta), men ingen vill betala X kronor/h för JA-sägare. Vi är satta där för att förmedla en kunskap eller insikt. Utan integritet kommer vi att hjälpa kunden att konservera något, snarare än bidra. Det är här man lättast går bort sig som ny konsult tror jag. Att faktiskt våga tro på sig själv i sin rådgivande roll.  Men när man är allt för envis kan man upplevas som en jobbig jävel. Inte alltid roligt i projektet kanske, men man kan se sig i sin yrkesmässiga spegel utan att skämmas.

3 Specialisering
Att köpa generell konsulthjälp är som att köpa en ”handy man”. Det existerar inte längre, eller borde åtminstone inte existera. Det finns inga vandrande Swiss army knifes där ute. Det fanns det kanske för 30 år sedan när inte tekniken var en så vital del av affären. Med dagens korta cykler adderar generalister inget värde. Specialisera dig!

4 Social förmåga
Ingen gillas av alla. Jag kan se på mils avstånd när någon inte tycker om mig och min personlighet. I varje sådant läge har man en gigantisk uppförsbacke. Funkar inte det sociala samspelet kommer inte projektet att funka heller. Man får passivt (ibland aktivt) motstånd i projektgruppen och inte ens kunden vill att man lyckas med projektet. Motsatsen är när man får ett positivt förändringsklimat och en gemensam vilja att lyckas. Då uppstår magi.

5 Respekt
Det är väldigt lätt att komma in utifrån och tycka. Tycka om brister i processer, teknik, kompetens. Jag kan tycka att det är en smula arrogant att tro att man har alla svaren. Ingen har alla svaren. Jag själv som har lite slängar av alfabetskombinationer känner att det strålar ut i armen när jag får peta på sega människor för att se om dom lever. Jag är kass på att förhålla mig till sävliga individer. Men att respektera olikheter, respektera uppdragsgivarens vardag och inte tro att man har intellektuellt tolkningsföreträde i alla frågor tycker jag är en grundpelare.

6 Personlig hygien (bonus)
Man kan inte hjälpa om man är ful, men man kan delvis göra något för att undvika att förstärka det. Idag samtalade jag med min uppdragsgivare, som till slut inte stod ut med att jag hade ett långt ögonbrynborst som hon sträckte sig för att avlägsna. Som ett utslag av det åldrande förfallet, växer hår på alla ställen där man inte önskar (men aldrig där man vill) och jag fick därför en tankeställare över mina tillkortakommanden avseende mitt habitus.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *