Vad vi kan lära av Kony 2012

Någon engagerade sig i en fråga och gjorde en film som han la ut på Youtube. På en vecka sågs filmen tiotals miljoner gånger. Människor totalt utan insikt i frågan satte ”kony tags” på sina Facebook-sidor. Mina barn frågade ”vad är det där Kony som alla har på sin Facebook?”.

Läste boken Uprising: How Wisconsin Renewed the Politics of Protest, from Madison to Wall Street för en tid sedan. Den handlar bl.a om “folkrörelser” I den digitala världen. Det här är ganska intressant, för jag tror att det är så vi kommer att se smarta marknadsförare framöver. Alla längtar efter ledare som vågar tycka och vara tydliga. Dom hittar vi inte längre bland politiker, utan varumärken kommer delvis att ta den rollen.

Exempel
Tänk om till exempel ett smart energibolag hade stått bakom Elupproret. Det gäller att hitta något som människor är engagerade inom, som är kopplat till varumärket, produkterna eller tjänsterna. Det går att få en ofattbar utväxling i den typen av ”kampanjer” jämfört med reklambyråernas rigida förhållningssätt till kommunikaiton!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *