Söndagsångest och forskning

Stod som ett sommartidsvrak med en mugg kaffe i köket och ögnade nyhetsmorgon på tv4. Man talade om Hagamannen. En kvinna vid namn Linda Sandberg talade om hur Umeå påverkats. Hon var doktorand i kulturgeografi. Hur spännande låter kulturgeografi? Hur kul låter det att forska på kulturgeografi?

Själv har jag svart bälte i otålighet, snabba beslut, realtidskanaler. En anpassning till förväntan på extremt korta cykler och anpassningsbarhet. Men kan det vara så att forskningen kommit för långt ifrån näringslivet?

I nästa inslag berättar Linda Skugge att man har 5 sekunder på sig att leverera för att få jobb på hennes PR-byrå. Vad är oddsen att Linda, doktoranden i kulturgeografi skulle få jobb på Linda Skugges PR-byrå?

Jag tror
Jag tror att framtidens riktigt vassa bolag kommer att bestå av annat än människor som levererar ytliga onliners. I den sociala kontexten vi befinner oss i kommer ALLA bolag att behöva förstå sociologi, etnologi, antropologi etc.

Med tanke på hastigheten i dagens affärsklimat måste vi fatta beslut med magen. Jag både gillar och tror på den typen av beslutsfattande. Men det står i bjärt kontrast till forskningens långsiktighet. Det är här jag är kluven. Å ena sidan blixtsnabbt kunna anpassa sig till omgivningen, å andra sidan bottna i en robust tankemässig plattform.

Jag tror att näringslivet har mycket att vinna på att integrera forskningstankar även bland mindre bolag. Som det är nu upplever åtminstone jag att det är två polariserade världar.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *