Energibolagen måste uppfinna sin egen framtid!

Att energibranschen står inför gigantiska förändringar tror jag det är få som motsäger. Frågan är lite hur man väljer att förhålla sig till stora industriskiften. Några funderar på hur man skall överleva, någon annan sticker huvudet i sanden och några omfamnar möjligheterna.

MEN de som omfamnar möjligheterna är inte alltid de befintliga energibolagen. Dom har fullt upp med att konservera sin gamla affärsmodell.

Kunderna
Min mamma kan inte längre fungera som ”RAW Model” för hur en energikund ser ut. Hon har haft samma energibolag hela livet, det lokala såklart, och är bara en smula upprörd över om det blir strömavbrott så hennes älg-färs i frysen blir förstörd.

iTunes generationen kommer att vilja ha det på ”mitt sätt”. Dom vill ha full transparens, kontroll och information. Allt via olika plattformar. Vi är en hårsmån från att dom kraven kommer att ställas på energibolagen också.

Allt är gratis-generationen” kommer också att förvänta sig att tjänster är gratis. Vattenfalls Energy watch” torde inte vara någon kioskvältare hos Internet-generationen.

Dom kommer att förvänta sig av energibranschen, vad dom förväntar sig från alla andra ”teknikföretag”. Allt ifrån värdeadderande servicefunktioner till dynamisk prissättning.

Min mamma är en fantastisk kvinna, men inte någon man bygger framtidens energibolag för.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

2 thoughts on “Energibolagen måste uppfinna sin egen framtid!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *