Du har sannolikt rätt bra koll på dina kunder. Du vet vilka som är mest lönsamma, vilka som är dåliga betalare, vilka som handlar vad, via vilka kanaler. Bra om du vet det!
Men det är också intressant att veta vilka av dina kunder som är sociala. Åtminstone de extremt sociala.
Vad är en social kund?
- Hon är alltid uppkopplad, är alltid på sin smart phone. Är ”hyper connected”
- Hon har massor av kontakter som hon använder för att få råd i olika frågor
- Hon söker alla sina sanningar på nätet i allmänhet och i sin ”tribe” i synnerhet
- Hon berättar för alla vad hon tycker om din service, produkter och kundupplevelse
- Hon förväntar sig att du skall vara ett engagerande varumärke
Dessa är kanske inte så många bland dina kunder, men dom finns där. Dom kan vara himmel eller helvete för din affär. Identifiera dom, hitta ett förhållningssätt till dom. Det är inte bara viktigt nu, utan det är ett utmärkt sätt att få ett förhållningssätt till dom. För dom kommer att bli fler!
Inpirationen från detta inlägg kommer från “eventet” social customer
2 thoughts on “Du bör veta vilka dina sociala kunder är!”