Dagens överlevnadsord: Anpassningsbarhet

Jag låter kanske gaggig när jag skriver detta, men tiden går i ”warp speed”. Det går fruktansvärt fort. Produktlivscyklerna är så korta att det i det närmaste blir irrelevant med produktattribut. Man kan skryta i några dagar om en ny feature, sedan finns något annat. Något bättre.

På samma sätt har det blivit med kommunikation, affärsmodeller, tjänsteerbjudanden. Allt! Att driva företag i denna ”warp speed” är en utmaning. Kodak, Polaroid mfl fick driva sin business i lugn och ro i flera decennier. Det är ingen förunnat längre.

Nyckeln heter anpassningsbarhet. Den som snabbast kan anpassa sig till farten vinner. Eller rättare sagt klarar sig ett tag. Vi kommer inte att se företag framöver som gör ständig vinst år efter år. Kan man vara framgångsrik och lönsam i fem år i rad skall man nog vara extremt glad!

Mitt råd är att anpassa organisationen, processerna, tekniken efter en blixtsnabb omställningsprocess. En trögrörlig organisation kommer inte att överleva!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

One thought on “Dagens överlevnadsord: Anpassningsbarhet

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *