Blir man inskränkt i online-världen?

Vår förmåga att vara innovativa baserar sig till stora delar på vår vilja att se saker i nya sammanhang. För att se nya sammanhang måste vi ta nya intryck. Vi talar väldigt mycket om hur online-världen har öppnat nya dörrar till information, kunskap och nöjen.

Men hur öppna är vi?
Såg en tv-reklam om att drygt 80% vill ta med sig sin ”egen” musik på festen. Det fick mig att tänka lite på hur vi tar del av all information. När det fanns två kanaler på tv:n var man ofta förpassad till att se på det som erbjöds. Vissa av de programmen har gjort avtryck som jag fortfarande kan komma ihåg sedan jag var liten. Detta trots att jag aldrig hade valt att se dom ”frivilligt”.

Nästan alla information vi tar del av idag är ”skräddarsydd” efter vad vi vill konsumera. Vi följer likasinnade på Twitter, på Facebook har vi i regel människor från samma sociala sfär, på LinkedIn är det regel personer i samma ankdam. Visst vi delar spellistor och vi konsumerar många dagstidningar på nätet, men det är fortfarande skräddarsytt.

Vad blir konsekvenserna?
Självklart är allt ovanstående fantastiskt, men jag tror att det finns en baksida. En baksida som gör att de riktiga kulturkrockarna och dom intellektuella utmaningarna ibland uteblir. Resultatet blir att dom riktigt innovativa explosionerna i hjärnan inte uppstår.

Det blir så lätt att välja bort det okända.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *