Big data för bilindustrin

Jag har tidigare skrivit om Big data för energibranschen, men en annan bransch som också står inför utmaningar (eller rättare sagt möjligheter) är fordonsindustrin.

Det pågår mängder av projekt runt uppkoppling av fordon. Alltifrån bilar som skickar MÄNGDER av tekniska värden, förarvärden, omgivningsvärden etc. etc. Vart skall all denna data landa och framför allt vad skall/kan man göra med den?

Redan nu pågår arbete med att kommersiella fordon som lastbilar skall kunna prenumerera på mängden hästkrafter man behöver vid ett visst tillfälle, men jag tror att det bara är början på ”on-demand services”!

Innovation
När det gäller Big data är det viktigt att inte de binära, affärsfrånvända statistikerna, alternativt databas- nerdarna annekterar området! För Big data i sig är helt ointressant, det som gör att man får något fuktigt i blicken är vad man kan göra med det!

Med Big data kommer vi att få se branschöverskridande samarbeten som kommer att skapa Apple-liknande innovationer på alla plan.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

3 thoughts on “Big data för bilindustrin

  1. Den stora explotionen kommer när kundernas åsikter på nätet kan sammanfogas med användningsmönstret på de uppkopplade produkterna.

    Och det händer nu!

  2. Kungen av Business intelligence kommenterar på min blogg. Vilken ynnest! Självklart har du rätt Magnus och det är en smakfull soppa av enerprise 2.0, kunskap och proaktivetet som behövs.

    Just det NU!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *