Kundupplevelse. Inte bara WOW!

Jag har skrivit terrabyte av inlägg om exceptionella kundupplevelser och vikten av att skapa WOW i sanningens ögonblick. Kanske har jag skrivit oproportionerligt mycket om det den senaste tiden. Vi berusas alla av videos eller historier om wow-upplevelser i organisationer, men dom går inte att leva på.

Förtroende
Det basala i en bra kundupplevelse är att den inte skiljer sig åt i upplevelse allt för mycket. Att den speglar affärsmodellen. Jobbar man med lågpris som differentiering är kundupplevelsen kopplat till lågt pris. Absolut inget fel i det!
Det viktiga är att man definierar vad som är en bra kundupplevelse och ALLTID håller sig inom den. Däremellan kan det uppstå WOW-upplevelser som fungerar som grädde på moset. Men att titt som tätt ramla under i sanningens ögonblick, för att sedan skapa en wow-upplevelse funkar inte.

Alltid
Har du inte nått ”alltid-läget” ha då inga ambitioner med WOW-upplevelser. Släpp det!! Dina kunder och andra intressenter vill veta vart du står, vad du levererar och vara trygga i det.
Går det att nå företaget? Levererar ni i tid? Har produkten eller tjänsten rimlig kvalitet? ”Japp” smackar du kanske belåtet. MEN det räcker inte för att nå över ”bra-strecket”! För att nå över bra strecket krävs mer. För att nå över wow-strecket krävs något riktigt exceptionellt!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

3 thoughts on “Kundupplevelse. Inte bara WOW!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *