Elbolagens genväg?

För en tid sedan kom det ett betänkande om att alla som vill skall kunna få tim-mätning av sin el. Det torde vara en mardröm för alla energibolag om efterfrågan skulle vara stor. Man saknar i många fall en teknisk infrastruktur för att kunna möta detta krav. Feta investeringar kommer att behöva göras när det gäller mästvärdeshantering.

Såg E.on’s kampanj ”experimentet” som ger kunderna möjlighet att se sin förbrukning i realtid. Jag tror de flesta el-bolag har liknande pågående eller kommande initiativ .

För inte så längesedan var det ett hiskeligt liv runt piratebay och illegal nedladdning. Sedan kom Spotify och ”krisen” avtog. En ny modell ställde diskussionen på ända.

Försvarar affärsmodellen
Jag kan vara fullständigt fel ute nu, men kan det vara så att elbolagen flyttar ut ”tim-mätningen” till konsumenten för att slippa att hantera detta själva? På det sättet borde kravet på tim-mätning via elbolaget minska och man hanterar det istället själv.

På samma sätt som diskussionen om illegal fildelning upphörde med Spotify skulle behovet av timmätning upphöra om vi flyttar det till konsumenten. Ser i och för sig inga problem med det, men kan det samtidigt vara ett sätt att konservera den gamla affärsmodellen där central timmätning och vägen mot smarta elnät bromsas? Ett sätt att slippa helt nya aktörers innovativa idéer där vi exempelvis skulle kunna köpa vitvaror med ingående elförbrukning etc.

Jag kan vara osedvanligt fel ute nu, men det hindrar mig inte från att dryfta en tanke…..

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *