Sustainability är en risk för CX

Det är först de senaste året som jag fått intresse för hållbarhetsfrågor. Intresset är dessutom ganska cyniskt, för jag vet att det kommer att vara en förutsättning i all business framöver.

Jag diskuterar ofta ämnet med förvånade vänner och kollegor. Diskuterar jag customer experience eller affärsutveckling så står jag på ett betongfundament värderings- och kunskapsmässigt, men när det kommer till sustainability-frågor är det jäkligt tunt. Det verkar helt enkelt vara ett subjektivt område utan tydliga sanningar.

Tomater och bussar
Köp närproducerade tomater säger vinden som blåser min kappa åt ett håll. Men vad kostar det att värma upp växthus norröver i relation till spanska tomater som gått med båt till Sverige? Fotavtrycket för de spanska tomaterna är sannolikt mindre.
Man borde åka buss till jobbet! Eller? Den genomsnittliga bussen under en dag är inte ens halvfull. Hur mycket släpper lokaltrafiken ut?

Jag tycker att det är ofattbart svårt att navigera i den här frågan! Att försöka sätta sig in i hållbarhetsfrågor har varit som att öppna Pandoras ask!

Företag
Ett välvilligt sustainability-initiativ kan vändas till ett ”miljöbovs-initiativ” över en natt. Personligen hade jag varit extremt försiktig att använda sustainability som argument i marknadskommunikationen. Det är ett arbete som sker i bakgrunden och är inkorporerat i den dagliga verksamheten. Åtminstone tills man vänt och vridit på argumenten tillräckligt länge.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

One thought on “Sustainability är en risk för CX

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *