Det har alltid varit så. Den som kände någon speciell blev inbjuden till den svåråtkomliga festen eller coola klubben. Den med stor social och ekonomisk makt, fick lite rabatt när han köpte en bil. Som varumärke ville man associeras med dom rika, snygga, socialt framgångsrika.
Det är fortfarande så, med ett litet undantag. Stark ekonomi är inte på samma sätt lika med social makt. Om än delvis. De kunder vi eftersträvar är kunder som är påverkare. Människor som kan berätta historier och bli indirekta marknadsföringskanaler.
Vi har bara sett början av detta fenomen. När de überfluffiga marknadsavdelningarna börjar tala med dom Ubertöntiga business intelligence – avdelningarna kommer vi kunna se underverk eller något horribelt. Välj själv! Det kommer dessutom att kräva marknadsstrateger som inte sitter och gnider sig i vällust mot print-kampanjer.
Jag låg döende i snuva igår (med en begränsad empati från övriga familjen) och då passade jag på att se om filmen The Joneses (som handlar om undercover marketing). Det är PRECIS där vi kommer att hamna.
2 thoughts on “Sociala medier, makt och den nya säljaren”