Sociala medier för kundservice

Bjöd min äldsta dotter på lunch häromdagen. Enda möjligheten för att få henne att ”slösa bort tid” på sin gamle far är att på ena eller andra sättet köpa hennes gunst. Den andra viktiga komponenten är att föreslå ställen där hon slipper förödmjukelsen av att bli sedd med en ful, töntigt klädd och allmänt pinsam gamling.

Min indirekta hämnd är att hon inte fattar att hon samtidigt är en del av mina antropologiska experiment. Hade hon vetat det så hade ”priset” sannolikt gått upp.

Hur ungdomar söker svar
En sak är kristallklar. E-post är en 100% död kanal. Den finns inte i hennes värld. Minsta motståndets lag är ett annat mantra i hennes liv. Dom skulle aldrig söka lösningar i en komplicerad FAQ. Inte ens söka lösningen hos källan. Lösningen finns i hennes tribe på Facebook. Eller i värsta fall på Twitter.

Jag är medveten att detta inte är något speciellt nytt, men kundserviceorganisationer är ganska dåligt ”dressade” för detta.

Proaktivitet
Jag tror inte att det räcker att sätta upp en Facebook-sida som kidsen skall ansluta sig till. Sättet företag använder sociala medier stjälper snarare än hjälper tror jag. Riktigt bra Social media monitoring ger möjlighet till proaktivitet och indirekt marknadsföring. Tror dessutom att det är viktigt att hantera 3:e-parts kundservice. Dvs exempelvis externa youtube-filmer som är upplagda för att förklara och hjälpa.

Gör en “ungdoms-SWOT” på er kundservice och jag tror att ni kommer att få både en och två tankeställare.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

2 thoughts on “Sociala medier för kundservice

Leave a Reply

Your email address will not be published.