De sju dödssynderna 3 – Vrede

Det här däremot en dödssynd. Kanske inte en dödssynd, men varför är alla alltid så arga? Arga på service, arga i trafiken, arga på företag, arga på personer, arga på telefonsäljare, arga på politiker, arga på samhället, arga på våra barn, arga på våra partners, arga på…..


 

Lyssna på snubben i videon ovan. Hur mår han? Hatar han sitt jobb? Ligger han för lite? Avskyr han sitt liv? Är han bitter över något?

Oavsett hans orsak så är det inte lätt att handskas med förbannade kunder.

Men här är något att tänka på:

Arga kunder är oftast inte arga på en människa. Det är inte personligt. Din roll är att vara lugn och fokusera på att ta ilskan från kunden.

Fokusera på människan, inte problemet. Sätt dig i kundens kläder. Behovet är ofta att få bli förbannad, inte att få 20% rabatt.

Attityden är allt! Ingen kan fortsätta vara arg på någon som gör allt för att ställa saker till rätta.

Fundera på om det finns något att lära av den arga kunden. Finns det någon grundorsak som man kan passa på att rätta till.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

2 thoughts on “De sju dödssynderna 3 – Vrede

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *