Vad händer med CRM?

Jag har tidigare skrivit om CRM-utvecklingen, mot det sociala. Det skall bli spännande att se vart detta tar vägen. Hur saker flyter samman. Kan det bli så att Facebook blir CRM för B2C och LinkedIn blir det för B2B? Kanske en tilltalande tanke? (men läskig) Då kommer vi verkligen att få förtjäna våra kunders medverkan i vår CRM-lösning.

En bra anledning att skapa och jobba med ”trust” nu!

Min gode vän Christer sa redan för flera år sedan att kunden kommer att äga CRM i framtiden. Analysen är redan korrekt. Precis som vi inte har kontroll över varumärket, marknadskommunikationen har vi definitivt inte kontroll över relationen. ALLT i dagens affärsklimat bygger på att vi förtjänar det.

Vilket är ett trevligt bevis för att kundupplevelse borde vara ett fokusområde hos alla företag en tid framöver. Och att jag slipper sova utanför Åhlens varmluftsutblås ett tag till.

Ps. snubben på bilden är ett undantag från att inte ha kontroll på relationen

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *