Det handlar inte om dig!

Jag vet inte riktigt om vi skall klandra oss män för hur affärsstrukturer ser ut. Men sättet att se affärer på liknar lite krig. Man skall vinna över kunden och få affären. Man skall bryta ner motståndet. Man skall vara starkare än kunden. Man skall krossa konkurrenten.

Allt det där är gammal skit. Det är ett förlegat sätt att se på affären. Vi måste försöka att ändra mind set. Tänk på hur mycket du tar utgångspunkt i dig själv i kundinteraktioner. ”Jag orkar inte ta det samtalet nu, hon är säkert sur”, ”jag vill ha den här affären för den feta bonusen”, ”gör jag det här så gillar min chef det”.

Men kunder kan sniffa sig till det på mils avstånd. Framgångsrika människor tar inte utgångspunkten i sig själva. Dom är istället duktiga på att lyssna och låta människor tala till punkt. Är uppriktigt intresserade av andras behov. Sätter sig in i vad problemet verkligen är och genuint vill lösa det.

På det sättet vinner man affärer idag, inte genom att övertala kunden. För när du tror att du vunnit en affär, kan du ha förlorat en kundrelation.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

One thought on “Det handlar inte om dig!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *