Behandla Facebook-morsor som barn

Jag vet att jag till stora delar talar för döva öron när det gäller mitt digitala integritetsältande. Internetgenerationen ”could not care less”! Och så även deras föräldrar som nu kastat sig in i den digitala sociala världen utan ett uns av eftertanke. Jag vet väldigt få som överhuvudtaget är intresserade av att diskutera konsekvenserna av det man gör digitalt. Men jag har en maggropskänsla att 2012 kommer att bli året då den här frågan kommer att diskuteras mer.

Lite bränsle till den diskussionen

  • – Föräldrar ger sina barn ett rejält digitalt avtryck långt innan barnen är födda.  Ett digitalt fotavtryck som underhålls och förstärks under barnaåren.
  • – Vi får nya super cookies som gömmer sig i datorn och letar fram hela vår internethistorik (oavsett om den är raderad).
  • – De mobila tjänsterna kommer att växa ihop med de sociala, där GPS tracking blir en viktig komponent.
  • – Hjärnforskningen får en allt större roll för marknadskommunikationen

Vad är ditt värde?
Vi checkar in i varuhuset, som känner till våra preferenser. Vi får mobila meddelanden baserat på en kompott av våra digitala avtryck. För varuhuset blir vi även betygssatta i hur mycket vi influerar andra. Dvs hur många vänner vi har på Facebook, hur många likes vi har, hur många som följer oss på Twitter. Vi kommer att få se en prisdifferentiering där ”värdefulla” kunder betalar mindre och vi som inte ens finns på Facebook betalar mer. När vi kan se på Facebook vilken musik vi spelar,  vilka filmer vi ser är det inte svårt att avgöra vilka som influerar andra. Vi som individer, eller rättare sagt de som influerar många, kommer att bli den nya marknadsföringskanalen för företag.

Behandla Facebook-morsorna som barn!
Jag tycker att alla dessa möjligheter är fantastiska. Ser massor av affärsmöjligheter och idéer kopplat till detta. MEN, på samma sätt som jag inte gillar reklam riktad till barn så tycker jag att vi förhåller oss lite för okritiskt till integriteten i det sociala samanhanget. Precis på samma sätt som barnen blir manipulerade i reklamen om barbiedockorna så ser Facebook-morsorna (och några få pappor) helt okritiskt på integritetsfrågan. Detta trots att vi underhåller våra barns digitala avtryck, UTAN att dom bett om det. Vi blir en så obehagligt lättplockad frukt.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *