Låt oss inte glömma människor

I fredags höll jag en föreläsning om kundupplevelse. Det var drygt hundra personer i skiftande åldrar. När man står där på scenen försöker man ”läsa av” huruvida man når fram med sina tankar. Ögonen faller alltid på de som sitter med armarna i kors, ser ut som om allt man säger är 100% snömos och man bara väntar på att dom skall rota i väskan efter en övermogen tomat.

Nu gick det bra och det var superkul, men jag skrev om osäkerhet häromdagen och när man ser en avmätt blick fullständigt skriker reptilhjärnan att man är på en plats man inte borde vara. Nu var det som sagt inte många tydliga skeptiker, men det spelar ingen roll för det räcker med några få. Och det finns det alltid.

Låt oss inte glömma människor
Det råder ett ganska hårt klimat, inte minst i online världen. ”Vänner” blir eliminerade med ett musklick, vi tar oss rätten att fullständigt och offentligt sabla ner människors tankar i det offentliga rummet. Varför ägnar vi så mycket energi att ifrågasätta och förhålla oss till andras idéer, istället för att vara innovativa och konstruktiva själva?  Kanske är jag gammal och tillhör inte Internetgenerationen, men jag har lite svårt för överorden i online-världen. Så fort vi hamnar bakom tangenterna glömmer vi att det finns en levande människa i andra änden. Någon av kött och blod. Någon som formulerat en tanke eller idé.

Så oavsett om du sitter på en föreläsning eller kommunicerar till någon på andra sidan jordklotet, så tänk en gång extra att det faktiskt är en annan människa du förhåller dig till.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *