Fundera på detta idag! 3 saker att göra.

Jag tror att förmågan att lyssna är en fantastisk tillgång för den som har den. Jag menar lyssna, komma ihåg och kanske agera utifrån det man lyssnat till. Det är en viktig del av det sociala spelet och ett sätt att fördjupa vänskap. Få är duktiga på det, undertecknad inkluderad.

Jag har skrivit om det såååå mycket att CRM, CEM, Sociala medier etc är en stor portion av lyssnande. Men vi ser sällan kampanjer, säljare, affärsutvecklare som har lagt in lyssnandet som en viktig komponent. Fortfarande regerar reklambyråvärldens hesa kraxande som skär som laser genom mina konsumtionströtta trumhinnor och ögon.

Det här skulle du kunna börja direkt när du kommer till jobbet imorgon. Hämta en kaffe, ta en snus och börja med planen. Har du slutat snusa, så ta en, bara en det funkar. Snusar du inte är det aldrig försent att börja.

1 – Adressera feedback till rätt delar i organisationen
Kategorisera olika typer av feedback och knyt dessa kategorier till olika funktioner i bolaget. Denna process kan sedan automatiseras och kanske hanteras av ett case management system.

2 – Fostra organisationen
Lär organisationen hur man svarar, direkt, uppriktigt. GÖR INTE SVARANDET TILL ETT PR-JIPPO!

3 – Sociala medier
Svara transparent. Även om det kan vara något som är delvis negativt för bolaget. Det vinner bara sympati och förtroende.

Jag tror att effektiv feedback är den plats där det är enklast att skapa WOW-upplevelser. Ta den chansen.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *