Företagets hippaste MILF vann!

Nu har sociala medier varit ”i ropet” under en ganska lång tid. Inte sällan har det varit en ”corporate” syn på sociala medier som inte riktigt vågat, velat eller kunnat förhålla sig till företeelsen.

Å andra sidan har Facebook milfarna, twitter grabbarna, Google+ kidsen och LinkedIn karriäristerna velat kasta in företagen hänsynslöst på den sociala arenan.

 

På precis samma sätt som ingen idag väntar på att IT avdelningen skall lösa problemen, väntade de sociala evangelisterna lika lite på företaget i den frågan. Därför kan vi se vidriga initiativ rörande sociala medier. Dessa initiativ får styras av företagets hippaste milf som är såååå aktiv på Facebook. Den menlösa företagsledningen kan bara ”hope and pray”….

Styras av ett syfte
Jag säger inte att det sociala sammanhanget skall vara kontrollerat, men det måste ha ett syfte. Syftet kan aldrig vara att ”vara aktiv i sociala medier”! Företagskulturen MÅSTE också finnas där. Sociala medier är glasögon som ser hur ful du är utan smink!

Får man komma med ett råd en ångestfylld måndagmorgon så är det att; gör det, men gör det kontrollerat och med ett kristallklart syfte. Annas kommer ni bara att få skämmas, jag lovar!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.