Mina kollegor inom automotive-sektorn hävdade att man kunde applicera lean på kunskapsarbete. Varje gång dom sa detta fick jag svårt att dölja att jag tyckte att dom dragit nitlotten i det intellektuella DNA-lotteriet. ”Intressant” sa munnen, ”dumma jävla bilbyggare” sa hjärnan.
I natt gjorde jag den enda aktiviteten som numera håller mig vaken om nätterna, nämligen läsa. Jag läste oktober-numret av Harvard business review och en intressant artikel om lean inom kunskapsarbete.
Det föreföll sig självklart…..
- – Undvik waste; processer, transporter möten, tidstjuvar etc.
- – Specificera arbetet
- – Specifierca hur kommunikaitonen skall ske
- – Den som orsakar problemet åtgärdar det
- – Etc.
Jag skall inte våldta den fina artikeln mer än nödvändigt. Läs den gärna själv. Nu vet jag bara inte riktigt hur jag skall förhålla mig till dom “dumma” jävla bilbyggarna!