HÅRDA ORD!

Tycker mig se en förändring bland IT-avdelningar den senaste tiden. En positiv sådan. Jag har kräkts på IT som protektionistiska och bakåtsträvande. Finns lite annan attityd nu där förståelsen för varför man finns börjat införlivas. Kul!!

Bland annat öppnar man för verksamhetens behov av mindre och smartare applikationer, istället för att fokusera på gigantiska monoliter som SAP. Jag vet att jag själv förespråkat det, men det var före bra integrationsplattformar. De flesta börjar gå mot små, snabba ”best of breed” lösningar. Rimmar dåligt med de stora konsultjättarna som Capgemini, Logica mfl som inte bara trötta, dom är till nästan 100% anpassade, organiserade efter de stora monoliterna samt långa planeringshorisonter.

Tjänster
Det gör att det går inte att använda dessa konsultjättar som en ”one stop shop” för konsulttjänster. På samma sätt som små snabba ”best of breed” applikationer kommer man att köpa konsulter (jag talar inte enbart i egen sak).

Förr i tiden (som mina barn säger om 90-talet) kunde du se vem som var bäst genom att titta på dennes bokhylla, vilken skola han eller hon gått på alternativt hur stort bolaget var. Idag ser du på Internet vem som bäst förstår ett område, vem som är mest generös med sin kunskap. Det bygger betydligt mer trust, om inte nu så kommer det att göra det. Framtiden tillhör David, inte Goliat! Jättarna får köpa Google adwords samt andra annonser och specialisterna levererar insikt och content. Push VS trust!

Innovation
Jag tror inte att kunderna vill köpa en “implementation” idag. Dom vill köpa affärsförståelse, innovation, förmåga att se saker i ett nytt sammanhang. Det kan sällan konsult-Goliat. Jag kan därför inte sluta älta om specialisering. Hyperspecialisering. Så vill du verka i den tid vi befinner oss så tror jag att du skall fokusera på att välja bort. Välj sedan bort ännu mer och bli expert.  Berätta sedan om allt du kan, var generös. Att vara generisk projektledare på jättekonsultföretaget X är inte värt ett skit. Inte för företaget, inte för dig och definitivt inte för kunderna!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.