Vet du vad andra tycker om dig?

Jag skulle vilja slå ett slag för ”Net promotor score” igen. Jag vet att det finns viss kritik mot det, men för mig är de det överlägset bästa nyckeltalet. Frågan är helt enkelt om kunden skulle rekommendera produkten, tjänsten eller kanske konsulten till någon annan.  Skalan brukar vara 1-10 där tio representerar det bästa.

Har funderat en del i helgen på om man inte skulle införa det på konsulter. Kanske ha någon belöningsmodell kopplat till 7 eller högre.

Vi borde alla tänka utifrån NPS. Är du någon man går till för att få råd? Rekommenderar andra dig som en källa till information? Blir du rekommenderad till jobb du inte ens har sökt? Fundera lite på var ditt eget NPS är i relation till andra människor.

Problemet när företag jobbar med NPS är att man tar bara in resultatet utan att agera på det. Ett NPS under 5 borde få varje varningslampa att lysa. Inte minst av respekt för den som svarat på frågan.



About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *