Såg en snygg tjej på stan idag!

Jag vet inte hur många som använder Google goggles, men det är fantastisk företeelse. Tänk dig att du ser någon som har en snygg skjorta. Du tar en bild med din telefon och Google goggles appen går ut på nätet för att leta reda på var denna skjorta säljs. Inte bara det, utan vart den säljs nära där du befinner dig och till bästa pris. För retail-branschen är det här en utmaning.

Tänk dig vidare att du ser en snygg tjej på stan. Du tar ett kort på henne och Google goggles letar upp henne via sociala medier och andra källor. Du får reda på var hon bor, var hon jobbar, vad hon tjänar, hennes eventuella straffregister, vilka hon är kompis med, vilken som är er närmaste gemensamma koppling. Huuhaaa Bingo!  Om en gammal trött, och dessutom gift, konsult kan se detta mönster vore det en dröm för testosteron-stinna 25-åringar att utveckla affärsmodeller runt detta.

Skrivit en del om sökstrategi den senaste tiden och med hat mot SEO-”branschen”. Det här är ett exempel på att det är en död investering att jaga trafik utan ”conversion rate”. Jag tog tidigare exemplet med affärer, men man skulle kunna driva det här längre ur ett privat perspktiv. Hur många tjejer besöker min Facebook, hur många tar kontakt, hur ofta uppstår en dialog, hur ofta får jag ligga…. Själv finns jag inte ens på Facebook…. Min conversion rate talar sitt tydliga språk!

Jag tror dock stenhårt på att affärsutveckla kring saker som dessa. Hitta tekniska delar för att automatiskt finna sammanhang. Tänk,  tänk, tänk, det finns hundratals affärsmodeller kopplat till detta..

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published.