Neuromarketing och kondomer

Jag har skrivit till leda om hur jag läst om hjärnan den senaste tiden. Har just läst det senaste numret av Fast Company som hade en artikel om neuromarketing. Jag måste säga att det luktar lite hype här!

När jag var i USA i somras skulle jag köpa nya rakblad på apoteket. Ögat föll på kondomsortimentet. Skamset slog jag ned blicken när alla hade namn som ”humungus”, MEGA, XXXXL, Magnum etc. Jag då? Men sortimentet är sannolikt ett resultat av fokusgrupper där alla positionerat sina företräden som livsmedel från Dalarna.

31

Det finns ett bolag som heter Neurofocus som erbjuder tjänster kring Neuromarketing. Vi går från att gissa till att veta. Om man skulle jobba med vad hjärnan säger egentligen, skulle vi kanske kunna vara ännu mer träffsäkra i marknadskommunikation och produktutveckling. Om vi slapp vara låsta i förväntningar och yttre perception, skulle vi kunna veta vad våra hjärnor säger utan yttre påverkan.

 

Jag har en känsla av att det här kommer att bli stort!

 

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *