Kundupplevelse och varumärkeslöfte

Det är bra med värdeord, brand values, brand promise. Men det räcker inte att ha några snygga affischer på väggen eller ropa ut dom tillsammans på en sunkig konferens. Orden måste prägla hela verksamheten och ALLA kundinteraktioner om dom skall vara värda något. Det finurliga är att dom kan fungera som bas när man designar kundupplevelsen!

Här följer några exempel på företags brand values:

  • Perstorp har: Focused innovation, Reliability, Responsibility
  • SEB har: Rewarding relationships
  • E.ON har: Öppenhet, Nytänkande, Värdehöjande lösningar,
  • Fortum har:  Ansvarstagande, Kreativitet, Hänsyn, Ärlighet

Alla är bra och jag lägger ingen som helst värdering i företags brand values.

Hur gör man?
Det första man kan roa sig med är att fundera på vad dessa olika egenskaper innebär för kunden. Därefter kan man fundera på huruvida man lever efter dom. Om nedanstående pizzeria har “världens bästa pizza” som brand promise kan det bli svettigt om man inte lever upp till det.

Men när man väl har tagit reda på vad värdeorden innebär för kunden, kan man  börja designa customer experience. Mappa alla kundinteraktioner/moment of truth och fundera på om man levererar brand promise i dessa interaktioner. Gör man inte det, så anpassa, anpassa, anpassa. Väljer du att inte anpassa så gör en fin liten brasa av alla affischer där orden finns och ropa ALDRIG NÅGONSIN mer ut dom på konferensen!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

3 thoughts on “Kundupplevelse och varumärkeslöfte

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *