Historien om Michel på tåget

Gick på tåget klockan 06. Trött, blek, ful och regnvåt. Mörkt, blåsigt, regnigt och jävligt. Alla mina medpassagerare utstrålade samma glädje som dom hade gjort om dom var på väg till sin egen begravning.

Tåget var dock i tid. En grundförväntan när det gäller customer experience. Dvs inget som förbättrar kundupplevelsen av resan från A till B.

Sjunker ner i sätet med halvtom blick. Alla i vagnen ser ut som statister i Roy Anderssons film, Sånger från andra våningen. Då kommer han! Michel. En ung konduktör, i SJ’s något konservativa uniform. Med en (vidrig) mohikan-aktig frisyr och med en fryntlig approach sprider han ljus över hela vagnen. Artig, pigg, charmfull och med en ”inga problem attityd” över hela sin personlighet. Han står i bjärt kontrast till många av de sura, griniga kärringar som inte sällan har hans plats på tåget.

Karl XI (gråkappan)
Karl XI kallades bekant för gråkappan. Han red runt i landet klädd i grått för att inte väcka uppmärksamhet. Han gjorde det för att förstå hur det fungerade ”där ute”.  Fler ledare borde göra som konung Karl!

Då skulle man se att det är människor som gör skillnad. Så mycket att det är ”make or breake”.  Jobba därför STENHÅRT för att utveckla attityden, kulturen och beteendet på företaget. Acceptera inte sura, bittra och griniga personer på företaget. TA BORT DOM! Skit i LAS, facket eller ta åtminstone bort dom från all kundkontakt.

Vad som gör Michel till den han är har jag ingen aning om. Men jag tror att det handlar om attityden till livet. Tror vi att det blir en skitdag på jobbet så kan du vara ganska säker på att det blir det. Anställ bara människor med rätt attityd till livet, var bara med människor med rätt attityd till livet.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *