Gaddafi har nog inget öppet Intranät

Jag vet inte hur många företag det finns där ute som agerar som Muammar Gaddafi. Jag tror dock att dom är stora och inte så få. Vad man kan säga om Gaddafi’s och liknande regimer är att dom är stängda. Inte speciellt toleranta. Kännetecknas av en formell och informell maktkoncentration.

Men stora företag, som just kunnat göra vad dom vill för att dom är stora, borde också vara en smula försiktiga. Om den sociala revolutionen kan fälla regeringar, kan den definitivt också fälla företag. Hur stora och starka de än må vara.

Så sitter du på jätteföretaget AB, fundera lite på hur ni agerar. Finns det obehagliga maktstrukturer och nepotism? Finns det en demokratiseringstanke anpassat till företagets ”stakeholders”? Råder det en öppenhet och transparens? Präglas företaget att stränga regler och begränsningar?

Integration
Jag skrev tidigare om vikten av integration inom Front office. Det är fortfarande lika viktigt, men över tid handlar det om total integration. Läs igen INTEGRATION! Mitt råd är följande:

  • – Sluta se din web som en isolerad företeelse
  • – Sluta se ditt intranät som en isolerad företeelse
  • – Sluta se din marknadskommunikation som en isolerad företeelse
  • – Sluta se din r&d som en isolerad företeelse

Gaddafi hade aldrig vågat släppa in sina kunder i Intranätet. Kundkommunikationen hade alltid varit på Saddam’s villkor. Kim Jong Il hade aldrig bjudit in kunderna att medverka vid r&d. Å andra sidan kan man ju säga att dessa regeringar inte direkt blomstrar.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *