Modebranschen……

Jag har ganska svårt för modebranschen. Inte nödvändigtvis för att min fru kom hem bakis från modemässan i Köpenhamn efter att har förlustat sig dagarna igenom. Inte för att hon nu skall besöka Stockholms dito och sannolikt förlusta sig med unga, intressanta, virila män som lägger huvudet på sned och säger att ”dom verkligen förstår henne”.

Nä för att stora delar av branschen saknar integritet. Inte bara branschen som sådan, utan konsumenterna i synnerhet. Hur fan kan det uppkomma en masspsykos att alla skall gå i gummistövlar när det inte regnar. Hela industrin präglas av ett extremt ängsligt flockbeteende.  Var finns personligheten, var finns den personliga integriteten?

Vi shoppar bort vår ångest i billiga kedjor där kvantitet går långt före kvalitet. Där kollektivet går före personligheten. Vi shoppar klänningar för 49 kronor, men sitter på fester och talar om fair trade och barnarbete. Vilket hyckleri!

För mig handlar varumärkesintegritet tro på något och hålla den linjen. Det finns självklart lysande exempel på de som lyckas, men åtminstone jag får dålig smak i munnen av modemässig masskonsumtion via kedjornas giftpilar i vår rädsla att inte vara en del av flocken och det ytliga sammanhanget.

Jag tror (läs; Hoppas) på en backlash till det personliga och det kvalitetsmässiga. Men jag är inte i modebranschen och enligt min fru skulle jag överleva högst en månad i den. Så vem är jag att snacka…..

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *