Mobil kundupplevelse

Väldigt många företag har en extremt omogen syn på vikten av den mobila dialogplattformen. Det är fortfarande ganska få som använder mobilen för mer avancerade ändamål, men det förändras i en rasande takt!

Skall vi ha mobil web eller app?
Båda så klart. För den mer generella målgruppen är mobil web det självklara valet, men för att slussa kunder till mer avancerade aktiviteter är appen perfekt. Det ökar också med sk Hybrid appar. Egentligen en app som ligger ovanpå den mobila webben.

Är iPhone allt?
Marie Antoinette frågade varför ”de fattiga inte åt bakelser om det nu inte fanns något bröd”.  I Sverige är vi inte sällan lika inskränkta. ”Alla har väl iPhone eller?” Så är det självklart inte! Jobbar man dessutom på en global marknad kan man vara säker på att det är ganska få. På tal om global marknad är den mobila plattformen NÖDVÄNDIG. Tiden då kunderna skall behöva bekymra sig över tekniska anpassningar etc är över!

Kanalrörlighet
Med risk för att vara tjatig så är mitt förhatliga ”silo-tänk” en del av det mobila också. Kunderna rör sig mellan kanalerna. MELLAN KANALERNA!  Tänk dina processer ur kundens perspektiv och hör han/hon rör sig kanalmässigt i dessa. Var tror du kunden mest sannolikt använder mobilen och till vad?

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *