Mitt sexliv, varumärke och dåliga tider

Lyssnade på P1 idag om ekonomin. Ingen direkt upplyftande prognos. Och jag har känslan av att vi får förbereda oss för en förändring. En förändring som kommer att sitta i länge. Själva iden med rejäl, ständig tillväxt tror jag är över. Handeln står ganska stilla och hur konstigt är det, vi har garderoberna fulla av kläder och skor. Vi har garagen fulla av skruvdragare och lövblåsar. Vi har huset fullt av platt-tv och iPhone dockor.

Personligen tycker jag att det är ganska sunt att köp-hetsen bromsas en smula. Kanske är det dags att hitta andra värden i livet än att shoppa skräp.Men mitt jobb är kopplat till en marknad och det är min uppgift att fundera på hur företag skall gå bra.

Sexlivet
Har i sommar läst rätt mycket litteratur om hur vår hjärna fungerar och det är ganska intressant. Vi har några inneboende belöningssystem. Sex tillexempel triggar ett belöningssystem som säger ”det här var roligt, det måste du göra igen”.  Det belöningssystemet är liksom en förutsättning för vår fortlevnad.

Då ovanstående belöning verkar klinga klent i min frus hjärna har jag funnit att hon istället finner den på Bottega Veneta’s väskavdelning. Där inne ser jag en glöd i hennes ögon som jag aldrig annars ser……

 

Varumärke
Det jag som leverantör med all önskvärd tydlighet misslyckats med, har Bottega Veneta lyckats med. Ruset av en tilltalande upplevelse kopplas till ett varumärke som man vill konsumera samt uppleva igen och igen…. Det kommer att vara tricket i en stagnerande ekonomi.  Varumärket blir genvägen till trygga investeringar när medlen är begränsade.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

3 thoughts on “Mitt sexliv, varumärke och dåliga tider

Leave a Reply

Your email address will not be published.