Dagens avrättning!

Jag har en personlig uppfattning om konsulter inom SEO (sökmotoroptimering) . Merparten av allt som är kopplat till SEO är bondfångeri och snömos. För mig är dom inget annat än web-spammare vars enda drivkraft är att hjälpa företagen att komma överst på Google. Spammiga nyckelord, taggar och metataggar. Extremt lite kopplat till affären. Någon kommer säkert ta illa vid sig av den avrättningen och säkert finns det kanske undantag. Jag har dock sett för lite av undantagen…..

Därmed inte sagt att sök-strategin inte är viktig. Den är svinviktig.  Det görs 29 miljoner sökningar i minuten på Internet. I minuten! Har din marknadsavdelning löst det genom att köpa AdWords från Google har dom INTE ryggen fri! Ändå är 80% av investeringarna i just köpt annonsering. Paradoxen är dock att 80% klickar INTE på Googles ”köpta” sökurval.

Skall man ha trovärdighet i dagens marknadsklimat måste man transformera marknadsorganisationen från en push-strategi till en pull-strategi. Vi vet sedan länga hur hopplöst det är att skrika ut störande marknadsbudskap.

Det har sagts förut och det kan sägas igen. Få litar längre på ”paid media” och det gäller i synnerhet på nätet. Man litar på organiska sökresultat. Så jobba hårt för att leverera relevanta sökresultat som är kopplade till ditt företag, dina produkter och dina tjänster. Säger inte att det är fel med Adwords, men jobba med organiska sökresultat först!

Hur jobbar man med sök?
För mig är det (inte helt otippat) rätt så hårt kopplat till customer experience. Det kräver dessutom stor marknads- och branschförståelse. För att få bra resultat kräver det att man (som vanligt) betraktar verksamheten ur kundens perspektiv. Hur tänker dom? Hur söker dom? Sannolikheten att dom söker på ditt varumärke är ganska liten. Säljer du trädgårdsredskap kanske inte sökresultatet skall vara ”billiga krattor”. Utan istället, ”när skall jag gödsla på hösten”. Det viktigaste är att det är relevant och givande information och inte “pull-spam”.

Denna typ av arbete är något annat än att bara komma högst på Google.

En annan viktig del angående sök är på analyssidan. Här finns det massor för, marknadskommunikatörer och affärsutvecklare att hämta.

Nu har jag inte skaffat några nya SEO kompisar, men jag har å andra sidan aldrig haft någon……

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

2 thoughts on “Dagens avrättning!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *