Dags att ta bort C:et i CRM?

I ett tidigare inlägg, ”jag tycker om min fru men hon tycker inte om mig” var jag inne lite på att ta bort R:et i CRM. Nu när CRM blivit sCRM (Social CRM) kanske vi i högre grad skall sluta se våra kunder som  kunder och fokusera på människan istället. Ta bort C:et i CRM också. Fast då blir det bara M (managment) kvar och det låter inte som en rolig idé.

Men alla vi som har jobbat länge med CRM måste tänka i nya banor sedan den sociala aspekten adderats till relationerna. Allt är ju faktiskt på ända, marknadsföring, sälj, varumärkesbyggande, service. Då går det inte att tänka i gamla CRM system.

Kombinationen Intranet, Sociala medier, CRM, individualiserad Internet mm mm. Tänk NYTT, tänk om!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *