Ditt personliga varumärke

Min framlidna far samlade apor. Aporna var de tre ”hör inget ont, ser inget ont, säger inget ont”. Det var en livsfilosofi hos honom att inte ta del av skitsnack och inte baktala. Alla de aporna har jag nu i min ägo och dom är nedpackade i lådor.  I en tid när konsumentmakten aldrig varit större kan kritiken mot företag, organisationer och ibland människor vara omotiverat stark. Aporna ligger i lådor i de flesta hem, om dom ens funnits. Vi måste lära oss ligga före lynchmobben.

Våra personliga varumärken
Vi är alla vårt personliga varumärke. Det är gårdagens nyheter, men vi är bara en googling bort för vår kommande arbetsgivare, potentiella livspartner eller kund. Jag tror kanske inte att man skall överdriva arbetet med sitt personliga varumärke, men det kan ju vara idé att ha tolkningsföreträde avseende sitt eget JAG. En blogg är ju faktiskt ett exempel på att få tolkningsföreträde om oss själva.

Vi måste också ha ett stort mått av källkritik till den information vi konsumerar. Se kritiken i ett sammanhang. Vara rädda om varandra på Internet.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *