Två bra kundupplevelser

Jag har kommit på vad som ofta representerar en bra kundupplevelse för mig. Det är företag som är duktiga på att kombinera olika kanaler på ett relevant sätt.

Jula
Min nya favoritbutik, Jula postorder, som är som ett stort gubb-dagis. Den gamla stereotypa “rea-kärringen” har ersatts av en manlig motsvarighet som står som strutsar i realådor för att köpa en burk CRC 5-56 två kronor billigare. Dvs jag… På kvällen ligger jag och tittar i deras katalog, går sedan till deras informativa, not fancy web. Kan köpa, alternativt skapa en inköpslista för utskrift. Kolla lagerstatus i min butik. No hassle! Butiken är sedan välstrukturerad och eventuell inköpslista är anpassad till butikens struktur. Billigt utan att allt är skräp.

Alcro
Alcro balanserar marknadskommunikativt snyggt mellan den “trendängsliga storstads fjollan” och den “robusta yrkesmålaren”. Med mycket dålig självinsikt, ser jag mig själv närmast den sistnämnda. Färgerna har ett tydligt system beroende på vad man vill göra. Ett bra exempel på att betrakta affärsutvecklingen från kundens perspektiv. Jag själv stod med panik i ögonen inför att måla en putsad vägg och möts av en klockren lugnande web. Snygg, informativ och relativt lättnavigerad.

I min lokala färgbutiken jobbar en pigg, glad, söt men framför allt väldigt kunnig tjej. Senast sa hon “jag älskar att sälja färg”, vilket är ett drömuttalande för en cynisk customer experience konsult.  Inte Alcros förtjänst, men visar på vikten av återförsäljarledet. För retailbranschen står en stor del av slaget i butiken och jag tror att det är viktigt att varumärken tar kontroll över det slaget. Men det kan vi ta en annan gång. Personligen tycker jag att Alcro är ett bra exempel på ett företag som skruvat sin affärsmodell mot att leverera en färgupplevelse, snarare än färgburkar.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

One thought on “Två bra kundupplevelser

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *