Experimentera med kunderna!

Ordning och reda i kund- och prospectdatabaser ger en fantastisk möjlighet att hela tiden testa innovationer, marknadstaktik och kommunikationskoncept mot kunderna. Jag är i vissa, kanske till och med många, fall positiv till intuition och höger hjärnhalva. MEN intuitionen blir inte värd något om man inte testar den mot något. I en intressant artikel i mars numret av Harvard business review skriver Eric T. Anderson och Duncan Simester om ”business experiment”.

Ja kan tänka mig att det är intressant att anställa unga, talangfulla ekonomer och statistiker och låta dom löpa amok. Vilken intressant process! Dels kommer dom att hålla innovationen igång (inga sura gubbar som säger ”det har vi testat förr”) och dels kan dom testa utifrån helt nya grepp. Pris, tillgänglighet, marknadskommunikativt etc.

Vi vet alla att det är förödande med bolag som stelnar till och hamnar i någon form av förvaltningsfas. Då slutar tillväxten och stagnationen startar. Det här är nog ett vaccin mot det.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *