Problemen med att anställa fula och gamla

Trots att jag inte älskar att flyga har jag åkt en del flygplan den senaste tiden. Framför allt Stockholm/Göteborg. Jag har åkt både SAS och Malmö Aviation. Det är två helt olika upplevelser! Malmö Aviation levererar en ”fräschare” kundupplevelse och jag funderade lite på varför. En slutsats är att Malmö Aviation har (åtminstone på alla mina flighter) betydligt yngre, snyggare och mer flexibel kabinpersonal (kvinnor OCH män). Visst låter det hemskt? Får man ens säga så?

Vad är en snygg människa? Det som, sedan tusentals år är inpräntat i vår hjärna är att en snygg person är symetrisk, slät i huden, klara ögon, ser frisk och stark ut. Gärna någon vi uppfattar som fertil/viril. För mig hjälper det också till om man ler med själen och inte bara med munnen samt verkar vara allmänt lycklig.

Vad kännetecknar en yngre människa? Vår förmåga att vara öppna, flexibla och ta till oss nya saker försvinner gradvis när vi blir äldre. Ta vår musiksmak som till stora delar präglar oss under vår tonårsperiod för att stegvis stelna till en tragisk nostalgitripp. Vår hjärna verkar stänga av öppenheten. Åk till ett äldreboende och kolla hur många som lyssnar på Dr Dre. Ta en titt på Finlandsfärjan och vilken musik som efterfrågas på dansgolvet. Musiken är bara ett exempel på vår oförmåga/ovilja att ta in nya saker. Jag upplever också att yngre människor har en förmåga att vara mer flexibla till oväntade situationer.

Tankar
En intressant sak är att synen på vem som är snygg eller inte påverkas av vår relation till människorna. Om du visar kort på samtliga på din arbetsplats för en utomstående person kan han eller hon snabbt identifiera dom objektivt 3 snyggaste. Enligt den “ytliga” bilden är dom sannolikt det, men du som känner olika personer har eventuellt en annan bild. Du har en fördjupad relation som ser bortom de gängse reglerna.

Samma sak är det på min ”standard Statoil”. Hon som jobbar där går definitivt inte under den sedvanliga bilden av hur en snygg tjej ser ut. Men över tid har jag insett att hon är charmig, gullig, trevlig, smart och serviceminded. Hade jag tankat bilen där EN gång hade jag sannolikt inte ens noterat henne eller tyckt att hon var charmig. Utan väldigt beige.

Slutsats
För de flesta som flyger uppstår ingen närmare relation till personal. Det är sällan återkommande på samma sätt som exempelvis medarbetare. Särskilt inte på internationella flighter. Är det då konstigt att man väljer att anställa någon som enligt traditionella mått är snygg? Jag kan självklart inte dra alla över en kam, men MIN upplevelse är dessutom att äldre personal oftast är mindre flexibla, bittrare och bär på ett ok meningslösa traditioner. Åtminstone på SAS. Å andra sidan har skönhet inget att göra med customer experience över tid. Bara i de fall det är korta möten, där reptilhjärnan slår till.

Jag tror/tycker att det hycklas mycket runt den här typen av frågor i Europa och framför allt i Sverige. Vi försöker alltid lura oss själva och det politiskt korrekta är inte alltid det bästa för en optimal kundupplevelse. Läste för en tid sedan om hur facket rasade (detta vidriga ord) över att en tjej inte fick jobbet i receptionen till en hudterapeut för att hon hade så mycket acne. Hur konstigt är det? Möjligen lite sårande men inte helt överraskande för mig. Det är som om jag skulle sitta i receptionen på ett gym, hårtransplantationsföretag eller som representant för Chippendales. Med mitt resonemang skulle jag definitivt inte få jobb på ett flygbolag heller.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

3 thoughts on “Problemen med att anställa fula och gamla

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *