Elbolagen. Därför är dom så avskydda!

Allmänhetens förhållande till elbolagen för just nu tankarna till artonhundratalets USA, där elbolagen får gestalta den svarta slavarbetaren som just våldtagit en vit flicka på bomullsplantagen. Många är ute med repen och brännjärnen. Lynchas skall dom till vilket pris som helst!

Lynchmobben är berusade av de möjligheter, Internet i allmänhet och sociala medier i synnerhet, har gett journalister och elkonsumenter. Debatten vilar på en känslomässig ilska, snarare än på fakta. Som vanligt när byket rasar är fakta ointressant. Att frustrationen över att elräkningen är en stor del av hushållsekonomin har jag full förståelse för, men det är en annan fråga.

 Elbolagens marknadskommunikation vill ju så väl. Fortum talar i sin senaste kampanj om framtidens energi, E.ON har gjort en massiv kampanj om vikten av stand by. Men någonstans verkar man inte lyckas nå hjärtat på sina konsumenter. Varför lyckas inte elbolagen att vinna någon som helst sympati?

Varför en så sardonisk ton mot energibolagens chefer för rikedom och höga löner, när vi älskar en person för Richard Branson?  Vi har just sympati för Richard Branson. Han är inte bara grundare avVirgin, han flyger ballong runt jorden, hittar på de mest bisarra saker och att  han har blivit svinrik på sin business verkar inte beröra någon. Vi känner sympati för att han är en innovativ rebell och en människa av kött och blod. Vidare känner vi inte heller värdet av el på samma sätt som vi känner för exempelvis bensin. Var är hatkampanjerna mot Statoil eller Shell över höga bensinpriser?

Jag kan tycka att innovationstakten och modet inom energibranschen har mer att önska. Titta på differentieringen som man lyckats med inom vatten. Vatten, kom igen! I min första lägenhet fyllde jag kylen med coola flaskor Perrier för att jag trodde det skulle öka avslutsfrekvensen med brudar. Det hjälpte dock inte, men sannolikt av helt andra orsaker. Men Perrier är fortfarande en chic dryck! Som bitter familjefar köper jag nu istället Euroshopers vatten, men ställer gärna fram några Pellegrino till pata negran och vinet när vi har gäster. Vatten! Ingen skulle någonsin känna någon skillnad.

 Jag tror att utmaningen ligger i att förmedla innebörden av det man levererar, förmänskliga bolagen och öka innovationsgraden. Sluta sälja el, börja sälja upplevelse. Annars kommer vi se samma efterfrågan på rullande huvuden när temperaturen kryper under -10 nästa gång igen.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

3 thoughts on “Elbolagen. Därför är dom så avskydda!

  1. Det är visst skillnad på vatten och vatten och att känna skillnaden är inte alls så svårt. Även om jag också tycker att det naturligtvis är etiketten som har störst betydelse 🙂

    ~Tobias

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *