Dödsstraff på nonchalant varumärkesbyggande

Jag slutar aldrig förvånas över hur långt ifrån verksamheten många som internt jobbar med kampanjer och varumärke är. Det verkar som om det är ett skrå som kan bygga sina idéer på maggropskänsla. Alla andra delar av verksamheten trimmar sina processer och aktiviteter utifrån analyserad data.

Hur kan man exempelvis bygga en stor kampanj utan att ha tagit hänsyn till vad som sägs till kundtjänst, vad som framkommit i operativ analys och inte minst analys i sociala medier. Istället har man fullt upp att sitta och dricka Pago juice på reklambyrån och drömma om en plats i Resume.

Analys måste bli en större del av marknadskommunikationen. Marknadskommunikationen måste också bli mer integrerad med den övriga verksamheten. Hur väl vet kundtjänst om innehållet, syftet och kärnvärdena i den nya kampanjen? Hur väl är den förankrad hos alla som har kundkontakt. Brinn självgoda marknadsavdelning!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *