Marnknadsföring inom energibranschen

Låg på min sedvanliga plats i soffan med min dator och hörde tv:n på avstånd. Reklam för ett lokalt energibolag. Dom är inte ensamma om att kommunicera förträffligheten med lokal energi. Lokal energi??? Vem bryr sig om lokal energi?  Ge mig ETT ENDA ARGUMENT för varför det skulle vara intressant för konsumenter? Det är fantasilöst, dåligt och extremt obsolet.

Merparten av de ”mindre” energibolagen saknar innovation, mod och vitalitet! I ett tröstlösa försök att hitta försäljningsargument utanför pris verkar det bara finnas den lokala förankringen kvar som argument. Den kan möjligen funka för personer utan förankring i en global värld, utan Internet.

Det vilar en dödsdom över mindre energibolag! Vi står inför en nordisk avreglering och en annalkande europeisk dito. Kidsen kommer att köpa el från Milano, Paris eller Istanbul utan att blinka. Det finns fantastiska möjligheter för energibolagen till business model innovation.  Och det innebär inte tröstlös marknadsföring om lokal förankring!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published.