Tänk på detta innan du ringer din reklambyrå!

Nästa gång du tänker kontakta din reklambyrå så fundera lite på varför. Kanske skall du göra en kampanj eller också har du bara ångest för att din konkurrent har snyggare site alternativt trycksaker. MEN jag har sagt det tidigare och jag säger det igen; reklambranschen har en obsolet syn på affären!

När jag pluggade marknadsföring, må så vara för ganska länge sedan, fick vi lära oss saker som AIDA. Ett akronym för Attention, Interest, Desire, Action. Ett sätt att driva kunden i inköpscykeln. Det som gör din reklambyråinvestering totalt bortkastad, är att inköpsmönster ser helt annorlunda ut sedan vi fick en online-värld. Många reklambyråer säger sig förstå customer experience i en online värld, men oftast kryper man tillbaka till mammas trygga gata i form av störande, avbrytande marknadskommunikation.

Om jag varit dig, hade jag lagt ner telefonluren eller ställt in mötet och istället frågat mig:

  1. Diskuteras mina varor eller tjänster?
  2. Betygssätts mina varor eller tjänster?
  3. Vet jag vad man säger om mina varor eller tjänster?

Jag hade vidare funderat på vilken kundupplevelse jag levererar före respektive efter konsumtionen av varan eller tjänsten.

Jag hade lärt mig vad earned, owned och paid media är.

Ett bra sätt är att frilägga tid för någon inom marknad för att jobba med social media monitoring. Det går att googla, men ännu hellre använda reklambyråpengarna på en ”social media monitoring tool”. Arbetet runt detta kan vara ett startskott för en ny typ av marknadskommunikation, kundservice och kanske även affärsutveckling.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.