Kundupplevelse i public service

Har med visst intresse följt debatten om public service en tid. Inte minst Mats Svegfors ”nya” tankar på Sveriges radio. Det som slår mig är den onyanserade diskussion som uppstår och då inte minst på P3. Men jag säger bara TACK GODE GUD FÖR PUBLIC SERVICE! För i populasens bornerade värld är det som flest tycker om det bästa. Det kan vi se ett uttryck för i alla program där det demokratiskt skall röstas via telefon och SMS. Mentaliteten är att ”inga jävla auktoriteter skall berätta vad som är bra eller dåligt”.

Nu är det väl så att public service har till uppdrag att vara till för alla, men för mig hade det varit en dröm om SVT inte lånat sig till jippobetonade program. Jag är långt ifrån någon expert på området, men jag har känslan av att vi har en del att lära från BBC i detta avseende.

Den vidriga reklamradion tror jag snart är förbehållen för medelålders kvinnor. Kidsen lyssnar varken på radio eller tittar på tv och jag tror att public service har världens möjlighet att jobba med innovation av sin affärsmodell.

Som uppvuxen på 70-talet, hänvisad till SVT’s ryska docksagor och pantomimteatrar om arbetarklassens vedermödor blev min syn på public service något naggad i kanten. Ganska snabbt har jag dock insett att det är något vi skall värna.  Freakshowsen på reklam-tv är narkotiskt beroendeframkallande, det håller jag med om. Men dom lämnar en besk intellektuell eftersmak.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *