Det har varit på samma sätt i hundratals år

Det fanns en klädbutik i Göteborg på 80-talet där jag handlade mycket kläder. Köpte oftast kläder av en designer som heter Guliano Fujiwara. Trodde inte att han fanns mer, men så såg något från honom för ett tag sedan och insåg att han var lika bra ännu. Gubben (sannolikt några år yngre än jag är) som drev butiken sa alltid ”OJ OJ OJ” eller “WOW vad snyggt”  varje gång jag provade något, vilket gjorde att jag tömde mitt studiebidrag i hans ficka. Vilken customer experience! Jag tror att många retailbolag bortser från att slaget faktiskt står i butik. Man sitter på sina fina kontor och skapar marknadsmaterial etc. men den som kan få kontroll på butikssäljarna har vunnit. På exakt det sättet har det sett ut i hundratals år.

 

Marknadsmässigt tror jag dessutom att man måste ”dra ut tangenten” fullt ut (som min kollega alltid säger) för att nå effekt. Lagom är så fruktansvärt hemskt. För även om vi inte riktigt vill vara en del av yttringar “over the edge” så är vi såååå nyfikna. Såååå lättköpta.  Min mentala mentor Marquis de Sade gjorde det redan på 1700-talet. Alla var upprörda och arga över hans litteratur, men alla ville läsa det. Hur kommer det sig att samma värderingar, nyfikenhet, hycklande ser EXAKT ut på samma sätt idag?

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *