Min semester….

Den som hoppats på ett inlägg i den här stilen blir kanske besviken. Men även gräsrötterna måste också komma utanför 50-skyltarna ibland. Jag har tillbringat några dagar i Oman, på en gudsförgäten plats som heter Zighy Bay. För en kort tid sedan var det en liten by på 30 invånare, vilken man bara kunde ta sig till med båt. Den ligger extremt avskilt och med 2 timmars bilfärd genom öknen är man där. Bara i det fallet skriker alla marknadslagar om självmord.

Då mina semestrar innehåller en inte helt oansenlig mängd C2H5OH, kastade jag mig över den 37 cl stora Gordons gin i minibaren. Allt för att blanda en Gin & tonic till min fru och mig. Den visade sig betinga ett värde av 700 kronor. Borde vara marknadsmässigt självmord nummer 2. Man har dessutom ganska få rum, vilket gör att den företags-suicidala effekten borde vara ett faktum.  

Trots det är man oftast fullbokade. Trots det gör fler än jag skrot av minbaren. Hur går detta ihop? Man levererar en alltigenom perfekt kundupplevelse. Merparten av alla hotell (åtminstone som jag brukar bo på) levererar en halvbra kundupplevelse. Det gör att man är förpassad till priskonkurrenshelvetet. Fundera på vad du skulle behöva göra på ditt företag för att kunna ta ut 3 gånger så mycket i pris, och jobba utifrån det.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *