Kina och kundupplevelse

Vi har under några årtionden vant oss vid att Kina levererar billig arbetskraft och producerar skit-produkter till oss i väst. Med viss oro märker vi hur deras ekonomi växer, hur dom köper upp många delar av den amerikanska marknaden. Innerst inne tycker vi att dom är några snedögda vildar, utan egen teknik och utan ansvar för miljön. 

MEN, i takt med att konkurrensen i Kina ökar inom landet ökar också ambitionerna till effektivitet via teknik. Med detta på plats, i kombination med någorlunda billig arbetskraft, kommer Kina att bli den naturliga leverantören till alla “emerging markets” som finns.

Vi ser också en extremt snabb utveckling av grön energi i Kina. Vindkraften ökar dramatiskt! Detta görs genom att den Kinesiska staten skapar hinder för Kineser att köpa elektricitet utomlands.

Vår vilja att göra affärer i Kina gör att vi låter oss dräneras på vår kompetens. Kineserna vet att vi i väst gör allt för att etablera oss i Kina så den som bäst kan kunskapsöverföra blir mest intressant som leverantör. Vi har också varit vana vid att vi kan ”ge bort” gårdagens tekniska framsteg, men idag kräver kineserna den absolut senaste tekniken. Vi ser det inom bilindustrin där man idag söker samarbeten runt elektriska bilar och är ganska måttligt roade av gamla förbränningsmotorer.

I väst måste vi konkurrera med annat än effektivitet. Saker som inte går att kopiera. Customer experience är ett utmärkt exempel på det!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published.