Är du ägd?

Något som har förundrat mig är människors oförmåga att förstå dynamiken i den ”nya” ekonomin, att deras integritet är till salu. När pröjsade du en faktura till Google senast? Har du funderat på varför ditt lojalitetsprogram ger dig 5% rabatt?

Integritetsfrågan på Internet är inte en fråga om privacy. Det är en handelsvara! En handelsvara i tävlingen om vem som vet mest om dig.

När du går in i ett lojalitetsprogram som ger dig 5% rabatt, är det priset företaget får betala för kunskapen om dig. Att Google och alla deras tjänster är gratis är priset du får betala för individualiserad marknadsföring byggd på din sökhistorik. Google kan sedan sälja kunskapen om dig i syfte att du skall kunna nås med marknadsmässig kirurgisk precision. De flesta papperstidningar får du betala för och merparten av alla annonser är irrelevanta.

Jag lägger ingen större värdering i ovanstående, men jag får så ofta känslan att man inte förstår denna dynamik.

Känner mig en smula gaggig i min integritetsivran. Mina barns generation tänker inte ens i dom banorna. Dom är ”the to much informaiton generation”! Ytterligare några år senare kommer dom att sätta RFID’s under huden på sina kids utan att blinka.

Det enda man kan fundera på är hur billigt man vill sälja sig!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

9 thoughts on “Är du ägd?

  1. Väldigt viktig observation som tycks få fäste runt om i världen turligt nog Max Schrems kampanj för folket och mot Facebook är värd att skriva om, gör det!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *