Anställda som varumärkesbärare

I helgen var faktiskt ännu ett av de sällsynta tillfällen jag var bortbjuden på middag. På denna trevliga tillställning satt jag bredvid en tjej som arbetade som inköpare på ett välmående outdoor/klädföretag.

Jag, som många andra, har skrivit mycket om Zappos fantastiska saga. Dom har lyckats bygga en exceptionell företagskultur och den som ännu inte läst Tony Hsieh’s bok ”Delivering happiness”, gör det nu. Idag!!

Åter till min bordsdam, så förmedlade hon en extremt positiv företagsbild som ALDRIG går att kommunicera via köpt media. Den är ärlig, inlevelsefull och förtroendeingivande. Att skapa en företagskultur som skapar den typen av evangelister är en av de viktigare utmaningarna företagsledningen har idag. När nästan all köpt media möts med skepsis blir de anställda i allt högre grad den viktigaste bäraren av varumärkessjälen.

För den som är för lat för att läsa boken om Zappos, kan åtminstone se reportaget nedan.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *